Hrvati se polako odriču gotovine! Evo kakve su nam navike u kupovini

483


Mastercard je svibnju 2021. godine u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta Improve proveo online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga među klijentima banaka u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina

Ključni rezultati:

  • Ispitanici u prosjeku imaju 2,7 platnih kartica, a 47% njih ima tri ili više kartica
  • 98% sudionika u istraživanju koristi barem jednu karticu za plaćanja
  • Na prodajnim mjestima 87% ispitanika najmanje jednom tjedno plaća karticama
  • Najčešća metoda plaćanja na prodajnim mjestima je debitna kartica (58%)
  • Više od polovice ispitanika koristi kartice za plaćanje i iznosa manjih od 100 kn
  • 61% uključenih u istraživanje plaća na rate
  • 89% ispitanika koristi beskontaktno plaćanje
  • Većina korisnika beskontaktnih kartica koristi ih svakoga tjedna (85%)
  • 41% ispitanih kupuje online češće nego prije pandemije, 48% češće koristi beskontaktne kartice, a 46% više plaća karticama

Za plaćanja, čak i ona do 100 kuna, se sve više oslanjamo na kartice, pokazuju rezultati redovnog istraživanja MasterIndex koje je za kompaniju Mastercard u svibnju ove godine provela agencija Improve. Istraživanje je pokazalo da korisnici bankarskih usluga u Hrvatskoj idu u korak s evolucijom plaćanja – skoro svi koriste kartice, češće plaćaju njima na prodajnom mjestu i češće kupuju online.



Također, pandemija je potaknula promjene u kupovnim navikama. Najveća promjena u ponašanju potrošača u odnosu na jesen 2020. odnosi se na internetsku kupnju – broj ljudi koji kupuju putem interneta povećao se za 7 postotnih bodova pa 41% ispitanih online kupuje češće nego prije. Uz to, 46% ispitanika zbog pandemije sve češće koristi kartice, a 48% češće plaća beskontaktno.

Gotovo svi sudionici istraživanja koriste barem jednu karticu, odnosno njih 98%, što je povećanje od 3 postotna boda u odnosu na istraživanje provedeno u rujnu prošle godine. Ispitanici više koriste debitne kartice (92%) nego kreditne kartice (53%) i radije se odlučuju za charge kreditne kartice nego revolving kartice.

Gotovo polovica ispitanih za plaćanja koristi tri ili više kartica

U prosjeku, korisnici posjeduju 2,7 kartica. Od ukupnog broja korisnika kartica, 47% ispitanih za plaćanja koristi tri ili više kartica. Udio onih koji koriste samo jednu karticu porastao je za 4 postotna boda u odnosu na istraživanje provedeno lani.

Prosječan broj kartica koji sudionici istraživanja koriste povećava s rastom osobnih prihoda i dobi korisnika. Jednako tako, ispitanici muškog spola posjeduju više kartica (2,8) nego žene (2,5 kartica). Gledano prema mjestu stanovanja, ispitanici s područja Zagreba, Primorja, Gorskog kotara i Dalmacije u prosjeku koriste više kartica nego stanovnici ostalih regija.

Na prodajnim mjestima plaćamo karticama

Prema rezultatima istraživanja, većina ispitanika plaća karticama na prodajnim mjestima. Njih čak 87% kartice ondje koristi najmanje jednom tjedno, a gotovo trećina to čini svakodnevno.

Sveukupno gledano, kartice se više koriste za plaćanja na prodajnom mjestu nego za podizanje gotovine na bankomatima. Čak 60% ih na bankomatima koristi do dvaput mjesečno ili rjeđe, za 8 postotnih bodova rjeđe u odnosu na rezultate iz travnja 2020.

Preferiramo debitne kartice

Najčešća metoda plaćanja na prodajnim mjestima je plaćanje debitnom karticom (58% ispitanika). Iznosi manji od 100 kn najčešće se plaćaju debitnom karticom (51%), dok 39% ispitanih još uvijek te iznose radije plaća u gotovini. Plaćanje gotovinom uglavnom se koristi za plaćanje manjih iznosa, i to uglavnom iz navike (kod 56% ispitanika) te zbog jednostavnosti (32% ispitanih). Zanimljivo, 8% ispitanika je izjavilo kako iznose manje od 100 kn radije plaća u gotovini jer im je neugodno manje iznose plaćati karticama, odnosno zato što imaju osjećaj kao da nemaju novca.

Većina ispitanika koristi plaćanje u ratama

Prema istraživanju MasterIndex, 61% ispitanika koristi plaćanje u ratama, najčešće za kupnju elektronskih uređaja ili opreme za kućanstvo (86%), kupnju namještaja (62%) odjeće i obuće (46%) i održavanje automobila (38%).

Plaćanje na rate uglavnom se koristi za plaćanje većih iznosa (kod 57% ispitanih za svote veće od 1000 kn). U prosjeku, ispitanici se odlučuju za 6,6 rata. Glavni razlozi za ovaj način plaćanja su bolji raspored troškova (61%) i lakše podmirivanje većih novčanih iznosa (58%). Gledano prema dobnoj strukturi, ovu metodu plaćanja češće koriste ispitanici stariji od 40 godina.

Beskontaktno plaćanje trend u Hrvatskoj

U pogledu plaćanja beskontaktnim karticama, novo istraživanje pokazuje kako je njihovo korištenje na ustaljenoj razini. Naime, 89% sudionika u istraživanju koristi se beskontaktnim plaćanjem. Većina korisnika svoje beskontaktne kartice koristi svaki tjedan (85%), dok 27% njih to čini svaki dan.

„Ovo je bilo razdoblje velikih promjena u platnoj industriji i kupovnim navikama, a osnovni smjer je rast elektroničkih i beskontaktnih načina plaćanja“, istaknuo je Cosmin Vladimirescu, direktor Mastercarda u Hrvatskoj i Rumunjskoj. „Mastercard je diljem Europe podržao nekoliko inicijativa koje su rezultirale dramatičnim povećanjem upotrebe beskontaktnih kartica i mobilnih uređaja za plaćanje te je 75% svih Mastercardovih transakcija u Europi sada beskontaktno. Udio beskontaktnih transakcija u Hrvatskoj je veći od prosjeka – gotovo je 9 od 10 Mastercardovih transakcija beskontaktno.“

Posljednje istraživanje MasterIndex iz svibnja 2021. pokazalo je kako su određene skupine ispitanika sklonije plaćati beskontaktno. Kod ispitanika u dobi između 30 i 39 godina, čak 94% njih plaća beskontaktno. Jednako tako, beskontaktno plaćanje uobičajeno je za 94% ispitanika više razine obrazovanja. Ovom metodom plaćanja više se koriste i ispitanici s višim osobnim primanjima.

***

O istraživanju MasterIndex

Online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj u svibnju je 2021. za kompaniju Mastercard provela agencija za istraživanje tržišta Improve, na uzorku od 1.043 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.

O kompaniji Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je globalna tehnološka kompanija u platnoj industriji. Naša misija je povezati te osnažiti digitalnu ekonomiju od koje svi imaju koristi, a to postižemo razvojem inovacija koje transakcije čine sigurnim, jednostavnim, pametnim te lako dostupnim. Stalnim unaprjeđenjem sigurnosnih, inovativnih proizvoda i usluga, Mastercard pomaže pojedincima, financijskim institucijama, javnoj upravi i poslovnim subjektima da ostvare svoj potpuni potencijal. Naša strast glavni je pokretač procesa kako unutar, tako i izvan kompanije. Vizija kompanije koja djeluje u više od 210 zemalja jest stvaranje održivog svijeta u kojem su neprocjenjive mogućnosti dostupne svakom čovjeku. 

FOTO: PROMO

Redakciju pratite i na Facebooku te Instagramu.